Friday, April 23, 2010

: 23 Aprill 2010 :

Happ Birthday 2 u...
Happy Birthday 2 u...
Happy Birtdhday 2 IFFAH...
Happy Birthday 2 u...
Pada pukul 7.45am, tarikh yg same 23 April 2009, aku telah selamat melahirkan seorang puteri yg sgt chumel seberat 3.45kg di Hospital Selayang setelah lebih 12jam aku bertarung dgn kesakitan ditemani Mohd Uzaini disisi... satu penagalmn yg xmungkin dapat dilupakan sepanjang hayat..
Due date aku sepatutnye 14 April 2009 tp dh lebih 7hari dr due date tu aku still xrase pape.. so aku dengan trpakse, gi menyerah diri ke sepital pd 21 April 2009. kate nurse, baby aku still xengaged lg..masih tinggi..tp sbb dah over due, aku kene masuk wad aritu jugak..kt sepital tu klu nk kelas 1 kene standby dlm 2k tuk normal delivary...so klu sizer tu paham2 sendrila ek brape kosnye.. so kami decide ambik 2nd class jek.. klu xsilap kosnye 350.00 tuk normal delivary.. so klu kene tahan lame skit, kenela tambah2 skit.. 22 April 2009 jam 9.00am aku di induce oleh doktor.. tau tak induce tu ape? heheh... sblm ni aku pon trtanye2 apekebendenye tu? induce tu adelah satu proses memasukkan samting (aku pon xsure pebende name ubat tu) kedalam tmpt/hole yg baby akan kluar tu tuk menggese rs tuk melahirkan... betulke ayat aku tu eh? camtu la lebih kurang.. so bile dah sakit tu, bukaan tu akan terbuke skit2 sampaile dlm 9cm to 10cm.. mase ni baby dh ready tuk kluar... ade jugak kes dimane rs sakit tu ade tp bukaannye xbukak2 jugak, so trpakselah kluar ikut tingkap.. sambung blk citer aku td...kul 4pm br aku stat rase sakit sikit2 gitu... cam berdenyut2 pon ade gak.. mase tu doktor cek dh bukak 4cm.. patutnye dh kene msk labour room tp disebbkn labour room penuh, kene tunggu dulu.. lgpon org kate anak 1st ni lmbt skit kuarnye.. nk dijadikn citer, kakak yg kt depan katil aku plak yg msk labour dulu sbb dia dh bukak 6cm.. dlm kul 9pm brla aku dibwk msk ke labour room and kakak tu dh pon slamat melahirkn babynye...
bermulelah kesakitan yg xpernh aku rskan spjg idup aku... mmg sakit gile tp xsure tang mane yg sakit tu..kt perut ade, kt pinggang ade, kt ari2 ade...mase ni pon aku still br bukak 4cm... hush.. lmbt giler.. Mohd Uzaini dh start bace mcm2 surah kt sblh aku...tah bile ms doktor pecahkan air ketuban pon aku xtau.. patutle aku asik rs nk terkencing je..pusing sini skit kuar air,..pusing sana skit pon kuar air...bile ckp kt nurse, brla aku tau yg td doktor dh pecahkn air ketuban aku.. apelah doktor ni.. bknye nk bg tau.. 2jam berikutnye br 6cm.. nurse siap enject kt pehe aku sbb aku dh xtahan sakit giler... tp aku still rs sakit jugak... kepale aku dh tergeleng2 sbb dh xtahan sgt..menahan kesakitan... dlm kul 6am camtu, dh bukak 9cm... nurse dh suruh aku try push.. bile aku rs sakit je, dia suruh aku push... bile sakit? tp aku rs sakit je memanjang.. xkan asik nk push je kan.. heheh... bile dh try push beberape kali...nurse tu kate aku xready lg nih... so dia suruh aku ngereng... tuk kurangkan sakit aku tu... dlm kul 7am dh mmg rs nk meneran je nih... aku rs kepale baby aku dh kluar skit kot sbb bnyk kali aku meneran nih... tp nurse xde kt c2.. bile nurse dtg, aku try push...wlupun aku pon xtau camne gayenye meneran yg betul.. yg pastinye aku xkan menjerit kuat2... lame gakle aku try...bnyk kali diorg ckp jgn angkat punggung... tp terangkt gak.. disbbkan dh lame sgt and kepale baby aku pon dh separuh trkeluar, kenela potong skit kt bwh tu... and sorg lg nurse tlg tekan2 skit perot aku utk tlg aku kuarkn baby aku tu...
at last...kul 7.45am, baby girl aku pon kluar... dia nangis jap.. nurse letak atas badan aku pastu dia trus diam je... mcm xde reaksi plak...mcm ade problm je nih.. baby aku kene masuk NICU.. wad utk baby... Mohd Uzaini dh kene duk luar.. lepas uri keluar, berlaku pendarahan plak... darah aku xbrhenti kluar...apesal plak nih... aku dh xbermayelah...nasib baik at last darah tu berhenti kluar.. tp ntah brape bnyk aku hilang drh...mase doktor jahit xrase sakit pon... bese2 je..aku pon dah mamai agaknye time tu... lame gak aku kene duk kt labour room tu sbb kene msk air... agak2 dh ok skit, aku dh leh msk wad.. baby aku? doktor kate, baby aku normal cume disuspek conginetal pnumonia (ade air dlm paru2).... betul ke nih? suspek je kan.. maybe ade hikmahnye... aku pon dh hilang bnyk darah..bukan leh jage dia pon.. tp yg kesiannye.. ade tiub msk dlm mulut dia... tgn dia kene inject dgn jarum.. kesian anak ibu.. 4hari gakla dia kene tahan kt NICU.. alhamdulillah... semua nye ok.. aku pon dh xtahan duk wad lame2... sedih je rs.. puteri kami yg chubby ni kami namakan Nur Iffah Ardini. Maksudnye 'Cahaya martabat isteri yang penyayang'
Ibu doakan anak ibu ni jadi seorang anak yg solehah...hamba Allah yg solehah..taat kepada perintah Allah, ayah & ibu...hormat ayah & ibu...n org laen...bijak.. cantek wajah, budi bahase.. dan semua yg baek2 je..
Akhir skali.... ibu ucapkan Selamat Hari Lahir yg Pertama untuk Nur Iffah Ardini... ayah & ibu sayang Iffah..mmuuuahhh...

1 comment:

  1. happy birthday to iffah!! sorry le acik tak datang besday ehh =D..

    1st time experience mmg tak tau mende kan.. takpe, pasni 2nd baby dah patut prepare mental fizikal ok.. btw, sakit bersalin masih sakit yg sama hahaha!!
    harap2 baby takde masalah and ko pun takde bleeding teruk. bahaya tau kalau darah tak henti2.. take care =D

    ReplyDelete